wtorek, 14 maj 2019 05:16

Sprzedaż kosmetyków na wybranych rynkach poza UE – Japonia

Napisane przez Sylwia Stokowska


Pobierz załącznik:
Oceń ten artykuł
(1 głos)

Japonia jest uważana za największy (wartościowo) rynek kosmetyków na świecie. Mieszkańcy tego kraju nie oszczędzają na zakupie produktów pielęgnacyjnych, które pomogą im wpisać się w dalekowschodni kanon piękna, zapewnią: naturalność, porcelanową cerę i wyraziste spojrzenie. Są to bardzo ważne motywy w tradycyjnym kanonie estetycznym, do którego Japończycy przykładają dużą wagę.

Informacje o rynku
• Zwiększone zapotrzebowanie na kompleksowe produkty, łączące ochronę przeciwsłoneczną z głębokim nawilżaniem oraz rozjaśnianiem cery, takie jak kremy BB, CC i DD.
• Poszukiwanie produktów atrakcyjnych wizualnie, kolorowych, jaskrawych, przyciągających wzrok pomysłowymi opakowaniami (o motywie owoców, warzyw, zwierząt i kwiatów) lub tych o estetycznym, minimalistycznym i luksusowym wyglądzie (produkty Shiseido, Kosé, Sulwhasoo, Laneige).
• Kosmetyki delikatnie perfumowane, gdyż konsumenci azjatyccy nie lubią ciężkich zapachów, perfum, wód toaletowych.
• Azjaci kupują szybko wchłaniające się produkty o lekkiej konsystencji, intensywnie wybielające, przystosowane do regionalnych warunków klimatycznych.
• Konsumenci są zainteresowani innowacyjnymi, ekologicznymi i naturalnymi składnikami.
• Trendy rynkowe są definiowane przez starzejące się społeczeństwo konsumenckie oraz kulturowo ugruntowany nacisk na zachowanie kanonu piękna.
• Odnotowuje się zwiększoną dbałość o wizerunek wśród mężczyzn oraz coraz mocniejsze zainteresowanie kosmetykami dla dzieci.
• Duża baza produkcyjna.
• Zaawansowany, nasycony i bogaty rynek o bardzo dużej konkurencji.

Największy udział w sprzedaży mają kosmetyki służące do pielęgnacji twarzy i produkty związane z makijażem. Ostatnio odnotowuje się również wzrost popytu na produkty funkcjonalne, w przypadku których konsument może łatwo przełożyć wartość towaru na jego cenę.

Jest to rynek trudny dla producentów perfum oraz środków przeciw poceniu się (Japończycy rzadko używają perfum i antyperspirantów) oraz kosmetyków do makijażu – ten rynek zdobyły kosmetyki koreańskie.

Japończycy zwracają baczną uwagę na higienę i aspekty związane z bezpieczeństwem mikrobiologicznym produktu, dlatego dużym powodzeniem cieszą się produkty „z pompką” lub dozownikiem. Na półkach sklepowych można znaleźć kosmetyki, np. maseczki do twarzy, które są skutecznie zabezpieczone przed ewentualnym zanieczyszczeniem/skażeniem (rysunek poniżej):

KW 1 2019 rys 1

Rynek kosmetyków w Japonii jest podzielony na dwa główne segmenty:
• rynek kosmetyków najwyższej klasy (produkty z tzw. górnej półki lub segmentu premium)
• rynek tanich kosmetyków.

Do pierwszego segmentu należą w większości znane marki zagraniczne i produkty czołowych firm japońskich. Produkty te są sprzedawane przez wykwalifikowanych doradców personalnych lub wizażystki w dużych domach handlowych lub sklepach (salonach) firmowych danej marki.
Rynek kosmetyków tanich charakteryzuje to, że produkty tego segmentu dostępne są w supermarketach, aptekach i sklepach wielobranżowych. W wielu przypadkach są to mniej rozpoznawalne (drugie) marki czołowych producentów japońskich lub marki zagraniczne, które znajdują się dopiero w początkowym stadium penetracji rynku.

Ze względu na powyższą charakterystykę producenci, których produkty sytuują się pomiędzy oboma segmentami, mają duże problemy z zaistnieniem na rynku japońskim.

Główne trendy na rynku w Japonii
• Coraz bardziej dynamiczny rozwój linii produktów dla mężczyzn i dzieci.
• Produkty związane z makijażem charakteryzują się krótkim cyklem życiowym i producenci zmuszani są do wprowadzania częstych zmian istniejących produktów oraz wypuszczania na rynek nowych linii z każdym nowym sezonem.
• Szminki, które charakteryzują się najkrótszym cyklem życiowym, są jednocześnie drugim najbardziej popularnym produktem do makijażu.
• Szampony są liderem, jeśli chodzi o wartość sprzedaży dla produktów do pielęgnacji włosów. Jednocześnie można zaobserwować wyraźny wzrost sprzedaży farb do włosów i toników; zarówno w przypadku kobiet, jak i mężczyzn.
• Sprzedaż dezodorantów i produktów z filtrami przeciwsłonecznymi przestała być sezonowa ze względu na wzrost świadomości dotyczącej szkodliwości promieni UVA i UVB.
• Produkty zagraniczne przeważają w segmencie perfumeryjnym, jednakże w porównaniu z Europą czy USA popyt na perfumy jest dużo niższy i zdominowany przez młodych konsumentów. (...)

Czytany 20 razy Ostatnio zmieniany wtorek, 14 maj 2019 05:22