Zakończenie dotychczasowej działalności w formie kwartalnej

Drodzy Czytelnicy,

z dniem 1 stycznia 2022 roku kończymy wydawanie Kwartalnika Chemicznego: Prawo i Wiedza w formie kwartalnej. Dotyczy to zarówno prenumeraty elektronicznej, jak i drukowanej. Niebawem dostępna będzie możliwość zakupu wydań archiwalnych w wersji drukowanej oraz elektronicznej.

Zespół redakcyjny
Kwartalnik Chemiczny: Prawo i Wiedza

poniedziałek, 01 marzec 2021 09:00

Co jest, a co nie jest kosmetykiem? cz. 1

Napisane przez dr inż. Iwona Białas


Pobierz załącznik:
Oceń ten artykuł
(1 głos)

Z punktu widzenia legislacji kosmetyki są produktami podlegającymi bardzo restrykcyjnej i szczegółowej regulacji prawnej. Dopuszczenie do sprzedaży wyrobu kosmetycznego nie wiąże się z obowiązkiem urzędowej rejestracji czy z obowiązkiem uzyskania zezwolenia na wprowadzenie do obrotu. Zatem koszt legalnego wprowadzenia kosmetyku na półki od strony zapewnienia właściwej oceny i dokumentacji jest relatywnie niski w porównaniu z analogicznymi kosztami np. dla leków czy biocydów. Kwalifikacja produktu jako kosmetyku i uniknięcie wysokich kosztów rejestracji oraz związanej z tym czasochłonnej biurokracji bywa bardzo kuszącą drogą na skróty. Jednak nie każdy produkt kosmetykiem może być, a skrót może zaprowadzić nas na manowce i przynieść realne, finansowe (nie tylko) straty.

Podstawowym wymogiem legislacyjnym wprowadzającego do obrotu jest zapewnienie bezpieczeństwa stosowania kosmetyku. Brak obowiązku rejestracji nie zwalnia wprowadzającego od pełnej odpowiedzialności za produkt, a w szczególności za konsekwencje stosowania wyrobu przez konsumentów. Konsekwencje błędnego zaklasyfikowania produktu jako kosmetyku mogą być dla wprowadzającego bardzo ciężkie i mogą skutkować nie tylko nakazem wycofania produktu z półek, ale i odpowiedzialnością finansową i karną. Zatem znajomość legislacji kosmetycznej i praktyk rynkowych w zakresie dozwolonego działania i prezentacji kosmetyków jest kluczowa w całym łańcuchu podejmowania decyzji o sposobie wprowadzenia danego produktu na rynek.

Nie od dziś wiadomo, że przekaz marketingowy jest kluczowy dla powodzenia sprzedaży danego kosmetyku. W powszechnej opinii konsumenckiej, napędzanej przez kuszące kampanie marketingowe, kosmetyki to „wyroby magiczne” o niezrównanej sile i skuteczności działania. Prezentacja produktu, jego własności i działania, wpływa w sposób znaczący na jego zaklasyfikowanie, jednakże jeśli „przesadzimy” z tym przekazem, możemy spotkać się z przykrymi konsekwencjami podjętych decyzji.

Celem niniejszego artykułu jest próba przedstawienia drzewa decyzyjnego (rysunek 1) w zakresie klasyfikacji (lub nie) danego wyrobu jako kosmetyku.

Definicja to podstawa
Definicję kosmetyku określa w sposób jednoznaczny artykuł 2 Rozporządzenia 1223/2009 [1]:

„produkt kosmetyczny oznacza każdą substancję lub mieszaninę przeznaczoną do kontaktu z zewnętrznymi częściami ciała ludzkiego (naskórkiem, owłosieniem, paznokciami, wargami oraz zewnętrznymi narządami płciowymi) lub z zębami oraz błonami śluzowymi jamy ustnej, którego wyłącznym lub głównym celem jest utrzymywanie ich w czystości, perfumowanie, zmiana ich wyglądu, ochrona, utrzymywanie w dobrej kondycji lub korygowanie zapachu ciała”.

Pomimo dość szczegółowej definicji, w pewnych specyficznych przypadkach możemy identyfikować trudności w jednoznacznym rozgraniczeniu, czy produkt z jakim mamy do czynienia jest kosmetykiem, czy też należy do innej grupy produktów. Warto w takim przypadku dokonać szczegółowej analizy specyfiki danego produktu (w kontekście zgodności z definicją). Pomocne w tym zakresie mogą być przewodniki techniczne, opracowywane przez różne organizacje. Najważniejszym z nich wydaje się być przewodnik opracowany na poziomie KE przez podgrupę ds. produktów z pogranicza (Borderline Products) w zakresie stosowania rozporządzenia kosmetycznego [2]. Jest to podstawowy dokument, który ułatwia kwalifikację produktów z pogranicza i rozgraniczanie pomiędzy produktami kosmetycznymi i innymi, zidentyfikowanymi prawnie grupami produktów. Pamiętajmy jednak, że przewodnik nie jest wiążący prawnie, powinien być traktowany jako zbiór dobrych praktyk, wskazówek i interpretacji zapisów prawa na potrzeby kwalifikacji produktów. Przeanalizujmy, po kolei, szczegóły definicji kosmetyku.

Postać produktu
Podstawowym kryterium definiującym kosmetyk jest jego postać fizyczna, a więc zgodnie z artykułem 2 kosmetyk to substancja lub mieszanina substancji. Z tego względu, pomimo początkowych wątpliwości (bo produkty te służą do poprawy wyglądu), kosmetykami nie są artykuły/ przedmioty/ akcesoria typu: pędzle, gąbki, patyczki itp., służące do dozowania/aplikacji np. produktów do makijażu. Podobnie definicji nie spełniają wszelkiego rodzaju akcesoria podologiczne, np.: cążki, obcinacze, pilniczki do paznokci, tarki, pumeksy, polerki, frezarki. Kosmetykami nie są także: pęsety, gąbki do kąpieli oraz sztuczne rzęsy, sztuczne paznokcie, peruki, treski itp.
Kolejna kategoria to płatki kosmetyczne, chusteczki higieniczne, papier toaletowy, plastry itp. Mogą być one natomiast traktowane jako swego rodzaju „nośniki” kosmetyków. Produkty tego typu nasączone mieszaniną substancji, przeznaczone do higieny czy do pielęgnacji skóry lub zewnętrznych błon śluzowych spełniają definicję (...)

Czytany 380 razy Ostatnio zmieniany poniedziałek, 01 marzec 2021 09:16