piątek, 19 listopad 2021 12:28

Wpływ trendów żywieniowych na deklaracje marketingowe kosmetyków

Napisane przez Sylwia Stokowska


Oceń ten artykuł
(1 głos)

Od początku XXI w. obserwuje się intensywny rozwój wyrobów lakierowych z udziałem nanomateriałów. Dają one możliwość poprawy właściwości barierowych powłok, a tym samym  odporności na korozję oraz właściwości mechanicznych, co jest główną przyczyną tak dużego zainteresowania nimi w przemyśle farb i lakierów.

Osoby interesujące się rynkiem deklaracji marketingowych z pewnością dostrzegły pewną oczywistość – deklaracje marketingowe kosmetyków są mocno powiązane z rynkiem spożywczym. Obserwując półki nie da się podważyć faktu, że to, co zaistniało w branży spożywczej – prędzej czy później pojawi się również w branży kosmetyczne.

Na czym opieram tę opinię? Na kilku przykładach zauważonych na rynku:

• Na produktach spożywczych pojawiły się deklaracje: bez glutenu, bez laktozy, bez barwników, bez sztucznych aromatów etc. Jakie deklaracje pojawiły się chwilę później na produktach kosmetycznych? Na przykład: bez SLES, bez parabenów, bez barwników.

• Producenci artykułów spożywczych zaczęli używać deklaracji: 95% szynki w parówkach, 97% mięsa w pasztecie etc. Odzew branży kosmetycznej: 97% surowców pochodzenia naturalnego.

• Wśród produktów spożywczych w ostatnim czasie prym wiodą produkty wege – nie pozostało to bez wpływu na przemysł kosmetyczny, który też zaczął certyfikować swoje produkty w tych kategoriach.• W obecnej chwili branża spożywcza stawia na dobrostan zwierząt, co spowodowało, że na opakowania produktów kosmetycznych wrócił „króliczek” (czyli symbol króliczka oznaczający, że produkt nie był testowany na zwierzętach).

• Moim zdaniem, jeżeli chcemy przewidzieć, w którym kierunku pójdą deklaracje marketingowe kosmetyków – śledźmy branżę spożywczą.

Niniejszy artykuł stanowi przegląd tych powiązań z nakierowaniem na wymagania, jakie trzeba spełnić w poszczególnych obszarach związanych z danymi znakami, deklaracjami etc.

Deklaracje związane z trendami żywieniowymi:
Jak już nadmieniłam, ostatnio deklaracje związane z weganizmem i wegetarianizmem święcą triumfy. Na początku pojawienie się tego typu deklaracji stanowiło dla mniepewną zagwozdkę, bo grupa wegan / wegetarian nie jest  aż tak liczna, żeby jej dedykować kosmetyki. Jednak – jeśli spojrzymy szerzej – ma to kilka wymiarów. Przede wszystkim było to związane z „zabraniem” nam jako branży słynnego „króliczka”. Nie ulega wątpliwości, że konsument chce mieć jasny i zdecydowany przekaz, że stworzenie produktu nie wiązało się z żadną krzywdą dla jakiegokolwiek organizmu żywego.
Jestem w pełni świadoma, że nietestowanie produktów kosmetycznych stanowi oblig prawny. Jednak obserwacja rynku pokazuje, że przeciętny konsument dalej żyje mitem o owych testach na zwierzętach. Sytuacji nie ułatwia fakt „bójek” między celebrytkami, reklamującymi poszczególne produkty kosmetyczne, które zarzucają sobie nawzajem promocję kosmetyków „nieprzyjaznych” zwierzętom (często powodem tego zarzutu jest sprzedaż kosmetyków danejmarki na rynku chińskim, gdzie rzeczywiście te testy dla niektórych grup kosmetyków są obowiązkowe). To wszystko sprawia, że przeciętny konsument gubi się w gąszczu informacji i nie umie ich wyselekcjonować. Z tego powodu producenci kosmetyków starają się „wyostrzyć” informację, że ich produkt nie był testowany na zwierzętach za pomocą nadawania komercyjnych znaków weganizmu / wegetarianizmu.

Na jakie znaki decyduje się branża kosmetyczna? Poniżej przegląd wybranych znaków komercyjnych i wymagania związane z ich spełnieniem:

Produkty wegańskie i wegetariańskie:
V – label - Jest to znak organizacji europejskiej zajmującej się rynkiem wegańskim i wegetariańskim. Wszelkie informacje i zgłoszenie się do certyfikacji można uzyskać na stronie: www.v-label.eu/pl. Strona jest w języku polskim (co jest na pewno plusem), rejestracja jest jasno opisana krok po kroku. Certyfikat i znak nadawane są na produkt! Jest to ogromnie ważna informacja, gdyż nadany znak można umieszczać jedynie na produkcie, który został zgłoszony i zweryfikowany.Nie można znaku umieszczać na stronie internetowej danej firmy (chyba że wszystkie produkty zostały certyfikowane – wówczas jest to dozwolone), gdyż wprowadza to konsumenta w błąd. Certyfikat i znak wydawane są na rok. Po roku trzeba wystąpić o odnowienie licencji.

Jakie są definicje dla poszczególnych grup?
Jako wegańskie określa się produkty kosmetyczne niebędące produktami pochodzenia zwierzęcego oraz takie, w przypadku których na żadnym z etapów produkcji i przetwarzania nie są dodawane ani stosowane w postaci przetworzonej bądź nieprzetworzonej mające pochodzenie zwierzęce:

• składniki (włącznie z dodatkami, nośnikami, aromatami oraz enzymami);

• pomocnicze substancje modyfikujące;

• dodatki niespożywcze stosowane w ten sam sposób i do tego samego celu co pomocnicze;

• substancje modyfikujące.

Dozwolone opisy na etykiecie: „produkt odpowiedni dla wegan”, pod warunkiem że produkt kosmetyczny nie zawiera żadnych składników pochodzenia zwierzęcego oraz że składniki takie nie były używane w procesie produkcyjnym.

Produkty wegetariańskie to produkty kosmetyczne spełniające wymogi jak dla produktów wegańskich, w produkcji których jednak, w odróżnieniu od tamtych, mogą być dodawane lub stosowane:

• mleko,

• siara,

• tłuszczopot owczy/lanolina pozyskiwana z wełny z żywych owiec, ich części lub produktów z nich pozyskanych,

• jaja drobiu fermowego (klasa 0, 1, 2)

• miód pszczeli,

• wosk pszczeli,

• propolis.

Dozwolone opisy na etykiecie: „produkt odpowiedni dla wegetarian”, pod warunkiem że produkt kosmetyczny nie zawiera składników pochodzących z nieżywych zwierząt oraz że substancje pochodzące z nieżywych zwierząt nie były używane w procesie produkcyjnym.

Przeszkody dla oznakowania produktu jako wegańskiego bądź wegetariańskiego nie stanowi niezamierzone dodanie składników lub dodatków nieodpowiadających wymogom oznakowania, jeżeli i o ile na wszystkich etapach produkcji, przetwarzania oraz dystrybucji, mimo podjęcia właściwych działań i przy zachowaniu dobrej praktyki produkcyjnej, były one technicznie nieuniknione (...)

Czytany 17 razy Ostatnio zmieniany piątek, 26 listopad 2021 09:43